Verkkokauppa on kokenut melkoisen mullistuksen viimeisten vuosien aikana. Pandemia siirsi kivijalkaliikkeitä verkkoon ennätystahdilla ja ihmisten kulutustottumukset ovat siirtyneet entistä enemmän internetiin. Verkkokauppa laajentaa asiakaskuntaa ja antaa siten mahdollisuuden menestymiseen myös pienemmille toimijoille. Listasimme 6 mielenkiintoista verkkokauppatrendiä, joihin jokaisen yrityksen kannattaa hypätä mukaan viimeistään nyt.

Ostokokemus

Siinä missä ostokokemus on tärkeässä roolissa kivijalkaliikkeessä asioidessa, on se sitä myös verkkokaupassa. Internetin välityksellä asiakas ei kuitenkaan pääse hypistelemään tuotteita, joten verkkokaupassa on hyvä pyrkiä kertomaan myytävistä tuotteista mahdollisimman kuvaavasti. On huolehdittava, että asiakas saa tarvitsemansa tiedon tuotteesta mahdollisimman vaivattomasti.

Ostokokemukseen vaikuttaa oleellisesti myös asiakaspalvelun laatu. Vaikka asiakaspalvelija ei olisikaan fyysisesti paikalla, on palvelua mahdollista tarjota myös verkossa. On hyvä pohtia, millä tavoin asiakas saa apua verkkokaupassasi. Asiakaspalvelun sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron lisäksi sivustolta voi löytyä chat-palvelu ja usein kysytyt kysymykset -osio.

Visuaalisuus

Visuaalinen ilme näyttelee suurta roolia myös verkkokaupassa. Yhtenäinen värimaailma, laadukkaat kuvat ja selkeä design pitää huolen, että asiakas viihtyy verkkokaupassasi. Sen lisäksi selkeä visuaalinen ilme auttaa asiakastasi navigoimaan sivustollasi.

Nykypäivänä visuaalisesti näyttävien verkkokauppojen tekeminen on helpompaa kuin koskaan, sillä kaupan luomiseksi on mahdollista hyödyntää valmiita alustoja.

Latausnopeus

Kulutustottumukset ovat muuttuneet, ja etenkin verkossa asiakas haluaa asioida mahdollisimman jouhevasti. Tässä merkittävää roolia näyttelee sivujen latausnopeus. Sivujen nopeus vaikuttaa Googlen hakukonenäkyvyyteen ja tutkimusten mukaan hitaasti latautuva sivu vähentää konversioiden määrää. 

Latausnopeuteen vaikuttaa useampi tekijä, kuten sivuston käyttämä palvelin, tekninen toteutus sekä mediatiedostojen koko. Verkkokaupan toteutus onkin hyvä suunnitella alusta asti siten, että se skaalautuu tulevaisuudessa isompaakin trafiikkiin.

Mobiilioptimointi

Yhä useampi kuluttaja asioi verkkokaupassa mobiililaitteella. Hyvä verkkokauppa sopiikin siis käytettäväksi myös puhelimella ja tabletilla. Missä responsiivisuus nähtiin aikaisemmin valttikorttina, on se nykyään välttämättömyys. Jo vuonna 2018 mobiililaitteilla tehtyjen verkko-ostosten osuus oli merkittävä: 50 % 25-34 vuotiaista teki verkko-ostoksia puhelimellaan ( Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö)

Sen lisäksi, että sivusto skaalautuu mobiililaitteen näytölle, tulee huomioon mobiilimaksamisen edellytykset. Maksutapoja valitessa onkin hyvä pitää huoli, että maksaminen on vaivatonta myös mobiililaitteella.

Maksutavat

Nykypäivän kuluttaja arvostaa ostoprosessin helppoutta, ja yksi asioinnin vaiheista on luonnollisesti maksaminen. Mikäli maksaminen on tehty liian monimutkaiseksi, tai asiakkaalla ei ole valittavana haluamaansa maksutapaa, hän todennäköisemmin siirtyy kilpailijan verkkokauppaan. Onkin ehdottoman tärkeää pitää huoli, että verkkokauppa tarjoaa kaikki yleisimmät maksutavat ja toimii kaikkien suomalaisten pankkien pankkipainikkeilla.

Tietoturva

Internetin kasvu kulkee käsi kädessä tietoturvariskien lisääntymisen kanssa. Tietoturvallisuus on riskien ja uhkien tiedostamista, sekä niihin varautumista. Tietoturva tuleekin ottaa huomioon verkkokauppaa perustaessa.

Verkkokaupassa huolehditaan tietoturvasta pitämällä ohjelmistot ajantasaisena ja valitsemalla verkkokauppa-alusta siten, että se on tietoturvallinen. Tietoturva-asioista on hyvä kysyä lisätietoja omalta palvelimentarjoajalta.

Onko oman verkkokaupan perustaminen ajankohtaista? Zonella on jo yli 60 000 tyytyväistä asiakasta ja 20 vuoden kokemus hosting-palveluiden tuottamisesta. Tietosi ja kaikki varmuuskopiot pysyvät turvassa kotimaassa. Tarjoamamme palvelut ovat optimoitavissa yleisimmille verkkokauppa-alustoille. Katso vaihtoehdot ja ota rohkeasti yhteyttä!

Mariia Salmijärvi