Woocommerce integraatio – hyödyt ja 8 esimerkkiä

Zone Blogi
Jaa:

Woocommerce integraatio – see tarkoittaa kahden tai useamman järjestelmän välillä tapahtuvaa toistuvaa tiedonvaihtoa. Tunnetuimpia esimerkkejä näistä ovat verkkokaupan maksutavat, tuotetietojen noutaminen toiminnanohjausjärjestelmästä tai verkkokaupan tilausten vienti taloushallinto-ohjelmaan. Tässä artikkelissa kerrotaan näistä ja monesta muusta verkkokauppiaan elämää helpottavasta integraatiosta.

Mitä hyötyä integraatiosta on?

Woocommerce integraatioista on hyötyä silloin kun toistat päivittäin samoja copy-paste tehtäviä tai kun huomaat korjaavasi usein huolimattomuusvirheitä tilauksissa. Tietojen siirron automatisoituminen vähentää turhan työn määrää.

Verkkokaupan integraatioista saat ainakin seuravaat hyödyt

  • Työaikaa vapautuu rutiinitöistä – aikaa jää verkkokaupan kehittämiseen ja markkinointiin
  • Toimitusvarmuus paranee – automaatioiden avulla inhimilliset virheet ja unohdukset vähenevät
  • Automaatiot palvelevat asiakkaita 24/7 – palvelu pyörii iltaisin, öisin ja viikonloppuisin
  • Tiedot synkronoituvat automaattisesti ohjelmien välillä – tietojen syöttö täytyy tehdä vain kerran
  • Integraatiot maksavat itsensä – säästät työaikaa, tehokkuus lisääntyy ja virheet vähenevät
  • Tuotevalikoimaa on helpompi päivittää – tuotteiden hallinta voidaan tehdä toiminnanohjausjärjestelmä käsin bulkkina
  • Verkkokaupan kasvattaminen helpottuu – tuotemäärän ja tilausten kasvaessa toiminta pysyy hallinnassa automaatioiden avulla

Miten WooCommerce Integraatio toimii?

Integraation avulla Woocommerce ja kaupan ulkopuolinen ohjelmisto voivat välittää tietoja keskenään. Integraation tehtävä on muuttaa kumpaankin suuntaan siirtyvän data toiselle ohjelmalle ymmärrettävään muotoon.

Integraatiot toimivat joko reaaliaikaisesti tai muuttuneet tiedot päivittyvät vasta yöaikaan. Molemmissa tapauksessa integraatio siirtää tiedot järjestelmästä toiseen virheettömästi ja ilman minkäänlaista vaivaa.

Kaikille tutut toiminnot

Nykyään kaikki verkkokaupoissa asioineet ovat päässeet nauttimaan integraatioiden hyödyistä. Tutuimpia niistä ovat pankkipainikkeet eli maksuvaihtoehdot ja erilaiset toimitustavat. Sen lisäksi moni on myös saanut sähköpostiin automaattisen muistutuksen hylätystä ostoskorista ostoprosessin jäädessä kesken. Se on esimerkki markkinointiohjelman integroinnista verkkokauppaan.

Integraatiot tehdään hyödyntämällä Woocommercen REST API -rajapintaa. Integraatioiden kehittäjät ohjelmoivat verkkokaupan REST API:n keskustelemaan siihen liitettävien ohjelmien kanssa. Niitä ei kuitenkaan tarvitse yleensä itse toteuttaa vaan niitä löytyy valmiina.

Integraatiot helpottavat sekä asiakkaan että verkkokauppiaan elämää.

WordPress nettikauppaa voidaan pyörittää menestyksekkäästi ilman yhtään integraatioita. Kuitenkin jokainen verkkokaupan asiakas ja verkkokauppias hyötyvät automatisoidusta asiakaspalvelusta ja nopeasta maksu- ja toimitusprosessista.

Miten toiminaallisuuksia liitetään WooCommerceen?

WordPress Woocommerce on erittäin suosittu ja noin joka neljäs verkkokauppa on toteutettu Woocommercen verkkokaupparatkaisun kanssa. Tämän takia siihen on valmiina saatavilla integraatioita melkein joka tarpeeseen. Useimmat verkkokauppojen kanssa tekemisissä olevat isot ohjelmistotalot ovat tehneet omalle ohjelmalleen valmiin liitoksen suoraan Woocommerceen. Joten useasti erillistä integraatioita ei edes tarvita.

WooCommerce integraatio voidaan kustomoida eri ohjelmistojen välille

Jos yrityksessä käytettävälle ohjelmistolle ei löydy suoraan liitäntää, niin Suomessa on hyviä palveluyrityksiä, jotka kustomoivat Woocommerce integraatioita eri ohjelmistojen välille. Kustomoitunakin integraatiot säästävät oman hintansa moninkertaisesti. Ota yhteyttä tarvittaessa palveluyrityksiin Flashnode tai Skycode

Tutustutaan seuraavaksi tunnetuimpiin integraatioihin.

Integraatio #1: Woocommerce + ERP / taloushallinnon ohjelmisto

Pientä verkkokauppaa voi pyörittää ihan sujuvasti Woocommercella ilman integraatiota yrityksen muihin ohjelmiin. Mutta viimeistään myynnin kasvaessa useimmat yritykset liittävät verkkokaupan joko taloushallinnon ohjelmiin tai yrityksen ERP – järjestelmään. Silloin tarvitaan integraatio, joka noutaa tuotteiden tiedot ja varastosaldot ERP:stä verkkokauppaan ja sitten taas palauttaa uusien asiakkaiden ja tilausten tiedot takaisin ERP :iin.

Tällä integraatiolla verkkokaupan varastosaldot pysyvät aina ajan tasalla ja asiakas näkee tuotteita selatessaan varastotilanteen reaaliaikaisesti. Tämä parantaa ostokokemusta, konversioprosenttia ja lisää myyntiä. Samalla tilaukset siirtyvät automaattisesti taloushallintoon.

Tällä liitännäisellä voidaan toteuttaa myös tuotetietojen laajat bulkkipäivitykset suoraan Erpistä verkkokauppaan. Näillä päivityksillä voidaan esimerkiksi muuttaa tuotetietoja ja hintoja eri sesonkeina, joka auttaa pitämään tuotteiden hintoja kilpailukykyisenä ilman manuaalista päivittämistä. Liitännäisiä on saatavilla useimpiin ohjelmistoihin kuten; Visma, Lemonsoft ja DL Prime.

Kun verkkokauppa kasvaa tuote-, ostaja- ja tilausvolyymiltaan niin näiden ohjelmien välinen automaattinen tietojenvaihto on kullan arvoista ja mahdollistaa isojen muutosten tekemisen nopeasti.

Integraatio #2: Woocommercen maksutavat

Verkkokauppojen maksuvaihtoehdoilla ja maksuprosessin sujuvuudella on iso vaikutus verkkokaupan myyntiin.Tärkeää on tarjota asiakkaalle kaikki mahdolliset maksutavat, jotta hän voi elämäntilanteesta riippuen valita itselleen sopivan.

Enää ei tarvitse tehdä sopimuksia yksittäisten pankkien kanssa ja koodata eri maksupainikkeet sivustolle, vaan verkkomaksuliikenne hoidetaan yhden maksupalveluyritysten kautta. Tunnetuimpia niistä ovat Klarna Checkout, Visma Pay ja Paytrail.

Maksuvälitysyritysten kautta pystyt tarjoamaan asiakkaillesi käytännössä kaikki verkkokaupan maksutavat kuten mobiilimaksut, verkkopankkimaksut, pankki- ja luottokorttimaksut sekä monia asiakkaita kiinnostavat lasku- ja osamaksutavat.

Hinnoittelumalleja on useita. Voit valita joko aloittelevalle verkkokaupalle tarkoitetun kuukausimaksuttoman palvelun tai provisiopohjaisen palvelun.

Maksumoduulit on saatavilla yleisimpiin verkkokauppoihin kuten Woocommerce, Magento ja Prestashop.

Lue lisää artikkelista Verkkokaupan maksutavat

Integraatio #3: toimitustavat

Verkkokaupan voi hyvin käynnistää tekemällä pakettikortit ensin käsin, mutta hyvin pian tilausten käsittely alkaa viedä liikaa aikaa. Tällöin toimitusintegraatiot tuovat helpotusta työtaakkaan tarjoamalla eri vaiheiden automatisointia. Voit esimerkiksi massatulostaa pakettikortit tai automatisoida lähetysseurantakoodin toimituksen asiakkaalle.

Liittämällä verkkokauppaan monipuoliset toimitus- ja tilaustavat nopeutat asiakaspalvelua ja parannat myyntikatetta per tuote. Asiakkaalle hyöty näkyy monipuolisina kuljetustapoina. Hän voi valita itselleen mieluisan toimitustavan. Usein asiakas haluaa saada paketin lähikauppaan ja ottaa sen kauppareissun yhteydessä.

Toimitusintegraation avulla hän voi valita kuljetustavan- ja liikkeen, valita lähimmän pakettiautomaatin, nähdä reaaliaikaiset toimitushinnat ja saada seurantakoodi heti. Tämän lisäksi toimitus ei jää roikkumaan mihinkään, vaan kuljetusliike saa välittömästi tiedon paketista ja toimitusprosessi alkaa heti. Ripeä paketin toimitus herättää luottamusta ja kannustaa asiakasta palaamaan ostoksille toistekin.

Tilausten toimitus Woocommercesta onnistuu hyvin esim. kotimaisella Shipit-palvelulla. Se tukee useimpia toimitustapoja; Matkahuolto, Posti, DB Schenker, UPS, Postnord ja montaa muuta.

Integraatio #4: Verkkokaupan liittäminen CRM- tai sähköpostiohjelmaan

Verkkokaupan tärkein tavoite on tuotteiden myynti. Mitä automatisoidummin markkinointi- ja myyntityö sujuu sitä paremmin se saavuttaa tavoittensa. Automaattinen tietojenvaihto Woocommercen ja yrityksen markkinointiohjelmien välillä suoraviivaistaa markkinointia. Verkkokaupasta markkinointiohjelmat saavat asiakkaiden yhteystiedot sekä kohdentamiseen liittyviä ostotietoja. Niiden avulla voidaan lähettää tarkasti kohdennettua sähköpostimarkkinointia ja tietysti perinteisiä uutiskirjettä personoidusti. Näiden ohjelmien avulla voidaan usein myös lähettää asiakkaille tekstiviestejä.

Kansainvälisillä ja kotimaisilla CRM- ja meiliohjelmistoilla on omat woocommerce integraationsa. Tunnetuimpia näistä ovat esimerkiksi Hubspot, Mailchimp ja Klaviyo sekä tekstiviestien lähettämiseen Twilio.

Integraatio #5: Woocommercen liittäminen kassaohjelmaan

Monella kivijalkakaupalla on nykyään myös verkkokauppa, jossa myydään osittain samoja tuotteita kuin liikkeessä. Ongelmaksi muodostuu kassan ja varaston täsmäyttäminen. Tähän on apuna Woocommerce integraatio, jossa yrityksen digitaalinen kassajärjestelmä voidaan liittää saumattomasti verkkokauppaan.

Tunnettuja integraatioista ovat mm. iZettle, Erply ja Jeemly.

Integraatio #6: Verkkokaupan RSS-tuotesyötteen lähettäminen mainontaan

Verkkokaupan kasvaessa digimainontaa ei enää voi päivittää manuaalisesti. Tuotemäärän kasvaessa satoihin tai tuhansiin tuotetietojen ylläpitäminen Googlen tai Facebookin tuoteluetteloissa tulee mahdottomaksi. Tähän on apuna RSS-tuotesyötteen automaattinen lähettäminen Googlen kauppiaskeskuskukseen.

Lisää tuotteet ensin Googlen kauppiaskeskukseen ja sieltä voi lähettää RSS-syötteen Facebookiin ja muualle tarvittaviin paikkoihin. RSS-syöte sisältää mm. tuotteen nimen, hinnan, kuvan sekä saatavuustiedon, jotta tilapäisesti loppuunmyydyt tuotteet eivät turhaan paistattele mainoksissa.

Automaattisen tuotetietojen päivityksen avulla verkkokauppias voi tehdä tehokasta Facebook -luettelomainontaa tai Google Shopping -mainontaa joko koko valikoimasta, tietystä tuoteryhmästä tai tietyistä tuotteista.

Integraatio #7: Tuo myytävät tuotteet markkinapoikoista kotisivulle

Monet toimialat kuten autokauppiaat, kiintestövälittäjät ja ravintolat ovat jo pitkään hyödyntäneet netin tunnettuja toimialakohtaisia markkinapaikkoja kuten vaikka nettiauto.fi – sivustoa.

Monille yrityksille näkyvyys markkinapaikoilla on tärkeämpää kuin näkyminen omilla kotisivuilla, joten tuotteet syötetään ensin markkinapaikalle ja sieltä noudetaan automaattisesti omille kotisivuille.

Integraatiotyökalu käy tarkistamassa markkinapaikan vaikka kerran tunnissa ja muutoksia havaitessaan se noutaa uudet kohteet, päivittää muuttuneet tiedot uusilla tiedoilla ja poistaa myydyt kohteet näkyvistä.

Integraatio #8: Käyttäjien tunnistautuminen WordPressiin

Monilla yrityksillä on keskitetty käyttäjähallinta, jossa työntekijöillä on käytössä yrityksen sisäiset käyttäjätilit, tunnukset ja tunnistautumisen hallinta. Näissä tapauksissa on kätevää hyödyntää samoja tunnuksia kirjautuessa WordPress verkkosivustolle tai verkkokauppaan.

Se onnistuu integroimalla olemassa olevat käyttäjätunnukset suoraan verkkokaupan järjestelmään, jolloin yrityksen käyttäjätunnuksia ei tarvitse tallentaa verkkokauppaan vaan ne pysyvät yrityksen sisäisessä järjestelmässä.

Miten Woocommerce integraatiot yleisimmin toteutetaan?

Integraatiot ovat useimmiten valmiita. Ohjelmat yhdistetään toisiinsa valmiilla liitännäisellä, jonka voi melko kokematonkin asentaa. Monimutkaisempiin tilanteisiin täytyy hyödyntää integraatioiden asiantuntijoita. Olemme keränneet muutaman eri tavan ratkaista Woocommerce ja muiden ohjelmien välisen tietojenvaihdon.

Ohjelmakohtainen lisäosa: WooCommercen suosion vuoksi monilla suurilla ohjelmistoilla on valmiina omat maksuttomat lisäosat, jotka on helppo asentaa itse.

Kooditonta integrointia: Hyödynnä esimerkiksi Zapierin kaltaisia automaatiotyökalua

Integraatiopalvelut: Jos tarvitset kustomoituja ratkaisuja niin hyödynnä suomalaisten Flashnoden tai Skycoden integraatio-osaamista.

Yleinen lisäosa: Esimerkiksi WP All Import siirtää datan toiselta palvelimelta ja muuttaa tiedon WordPressin tuntemaan muotoon. Voi siirtää tietoja myös import/export paketteina.

Itse tehty Rest API liitäntä: Osalla yrityksistä on itse ohjelmoidut liitännät ohjelmistojen välillä

Yhteenveto

Liiketoiminnan tavoitteet sekä taloudelliset että ajalliset resurssit ohjaavat integraatioiden hyödyntämiseen. Niiden avulla voit vähentää omaa työtaakkaa sekä kasvattaa yrityksen kokoa ja kannattavuutta. Valitse sellainen Woocommerce integraatio joka parantaa sekä asiakaspalvelua sekä konversioprosenttia. Liitännäiset auttavat saamaan uusia asiakkaita verkkokauppaan ja palvelemaan asiakkaita niitä että he tulevat uudelleenkin ostoksille.

Usein kysyttyä Woocommercen integraatioista

Mikä on Woocommerce Rest API?

Woocommerce REST API on rajapinta, jonka avulla Woocommerce-kaupan tietoja voidaan päivittää ja käyttää WordPressin ulkopuolelta. Se on suunniteltu helpottamaan Woocommerce-kaupan ja muiden verkkosivustojen ja ohjelmistojen välistä vuorovaikutusta internetin välityksellä.

Rajapinnan toimintoja hallitaan HTTP-pyyntöjen kautta. HTTP-protokollat auttavat Woocommerce-verkkosivustoja lukemaan, lähettämään, luomaan, päivittämään ja poistamaan palvelupyyntöjä ohjelmistojen rajapintojen kautta. Woocommerce REST API ymmärtää hakemistomaisia URL-rakenteita ja pystyy lukemaan XML- tai RSS-muotoisia syötteitä jolloin WordPress ja Woocommerce saadaan yhteensopivaksi melkein minkä tahansa muun järjestelmän tai sovelluksen kanssa.


Muut artikkelit verkkokaupan perustamisesta

Olemme kirjoittaneet 10 artikkelin oppaan verkkokaupan perustamisesta ja markkinoinnista. Alla olevista artikkeleista löydät lisää hyödyllistä tietoa Woocommerce-verkkokaupan pyörittämisestä ja jatkokehittämisestä.

    • Mietitkö millaisen WordPress-teeman valitset verkkokauppaan tai uuteen kotisivuusi? Lue artikkelimme miten valita WordPress-teema verkkokauppaan tai verkkosivustolle

    • Millaisia maksutapoja olisi hyvä olla verkkokaupassa? Tästä artikkelista löydät vinkkejä verkkokaupan maksutapojen valintaan.

    • Mietitkö mikä verkkokauppa-alusta olisi sopiva yrityksesi tarpeisiin, budjettiin ja taitotasoon? Tutustu nopeasti perustettavaan Woocommerce verkkokauppa-alustaan

Suositut postaukset

Päivitämme NodeJS- ja Python-oletusversiot

Ingmar Aasoja
Tässä kuussa alamme päivittää Zone-alustalla vaiheittain Node.js- ja Python-oletusversioita, minkä vuoksi pyydämme tällä kirjoituksella juuri...

WooCommerce 9.0 pian tulossa

Ingmar Aasoja
Kun puhumme verkkosivustoista, ajattelemme usein WordPressiä. Kun lisäämme keskusteluun verkkokaupan, puhumme yleensä WooCommercesta. WooCommerce on...

Zonen asiakastuki – näin tiimimme vastaa haasteisiin ja ylläpitää laatua

Zone Blogi
Zonen asiakastukitiimissä toimii nykyään 13 henkilöä, jotka tukevat asiakkaitamme viroksi, englanniksi, venäjäksi ja suomeksi. Asiakastuki ylläpitää...

WordPress 6.6 ei enää tue PHP:n versioita 7.0 ja 7.1

Zone Blogi
Hiljattain julkaistiin WordPress-versio 6.5, ja on jo aika alkaa miettiä ja valmistautua seuraavaan versioon 6.6. Viimeisimpien tietojen mukaan tästä...